Sistemul bonus-malus

Sistemul bonus-malus

Acest sistem a fost introdus in anul 2010 si urmareste recompensarea soferilor atenti in trafic prin micsorarea asigurarii pentru acestia si penalizarea celor care au avut amenzi sau au fost implicati in accidente rutiere prin cresterea asigurarii.

Reducerile aplicate variaza intre 10% si 50%, iar majorarile intre 50% si 200%. Sistemul bonus-malus este un pas important pe piata de asigurari auto, dupa ce a intrat in vigoare constatarea amiabila. Prin intermediul lui se inregistreaza toate incidentele auto in care este implicata o persoana care detine o polita de asigurare.

Bonus – malus are 14 clase de risc

Sistemul bonus-malus este alcatuit din 14 clase de bonus (reduceri) si 8 clase de malus (penalizari). Uitandu-te pe RCA-ul de acum, poti vedea ca in partea stanga jos scrie B/M, iar apoi clasa ta actuala. Daca acolo apare B0, inseamna ca nu ai avut nicio reducere atunci cand ai incheiat RCA-ul.

Acest lucru este prezent cand autovehiculul este nou inregistrat si nu ai mai fost inclus cu o alta masina pana acum in sistem. In anul 2010, majoritatea masinilor au pornit de la B0, urmand ca apoi multe sa sara la clasele B1 si B2, iar altele la M4, M6 sau M8, in raport cu pagubele produse in 2009.

De fiecare data cand iti vei reinnoi asigurarea RCA vei urca pana la clasa B14, ce aduce o reducere de 50% din tarif.

Pentru a trece de la o clasa la alta, trebuie sa ai grija sa nu ai daune. Daca asigurarea este pe 6 luni, poti sari o clasa, iar daca este pe 12 luni, poti sari 2 clase.

Platirea pretului majorat depinde de clasa bonus-malus in care te afli. Daca, de exemplu, acum te afli la M4 si iti reinnoiesti RCA-ul pe 6 luni, vei ajunge la M3, iar daca il reinnoiesti pe 12 luni, vei ajunge la M2. In anul urmator vei simti o penalizare, dar mai mica, si tot asa, pana la B0, de unde incep iar reducerile.

Iata aici procentajele pentru clasele bonus-malus: B0 – nici o reducere, nici o majorare, B1 – 5% reducere, B2 – 10% reducere, B3 – 14% reducere, B4 – 18% reducere, B5 – 22% reducere, B6 – 26% reducere etc, M1- 5% penalizare, M2 – 10% penalizare, M3 – 20% penalizare, M4 – 30% penalizare, M5 – 45% penalizare,iar M8 – 100% penalizare – tariful se dubleaza.

Nu uita ca nu rezolvi nimic daca ai o masina cu care ai produs daune, avand clasa M8 de exemplu si vrei sa o vinzi, deoarece atunci cand vei cumpara o noua masina, vei porni tot cu M8. Dar in cazul in care detii doua masini, iar una a fost implicata intr-un accident, vei fi taxat doar pentru masina cu care ai avut daune.

Sistemul este eficient e o perioada mai lunga de timp

Acest sistem are un important efect pe termen mediu si lung, deoarece ii responsabilizeaza pe soferi. Astfel, orice sofer va fi mai atent la volan, sistemul recompensandu-i pe cei care au un comportament prudent si reducand numarul de accidente auto.

Bonus-malus avantajeaza multe persoane, intrucat aproximativ 90% dintre persoanele care incheie RCA-ul nu au incidente.