Legea asigurarilor RCA actualizata

Legea asigurarilor

Odata cu dezvoltarea industriei auto, numarul accidentelor de pe soselele tarii noastre a cunoscut o adevarata explozie.

Numarul mare de masini, la care se adauga starea proasta a infrastructurii si gradul redus de dezvoltare al drumurilor (o mare parte dintre acestea dispun in continuare de doar o banda de deplasare pe sens) duc la ambuteiaje frecvente, acolo unde nervii cedeaza, iar posibilitatea aparitiei accidentelor creste in mod progresiv.

RCA,  o necesitate

In aceste conditii, reglementarea pietei asigurarilor era o mutare asteptata demult, iar beneficiile oferite de aceasta sunt consistente pentru toti cei implicati in fenomen. Societatile de asigurari obtin profituri consistente, soferii ce produc accidente nu platesc daunele din buzunarul propriu, iar pagubitii se asigura ca isi recupereaza contravaloarea daunelor intr-un timp record.

Datorita acestor beneficii, o polita RCA a devenit obligatorie in Romania, iar lipsa acesteia duce la amenzi mari si la suspendarea dreptului de a conduce. In plus, placutele de inmatriculare vor fi ridicate de catre politisti pana cand vom face dovada existentei unui contract RCA.

Inflatia si schimbarea cadrului legislativ impun o corelare permanenta a clauzelor unui contract RCA cu evolutia economiei moderne. Periodic, legiuitorul va ajusta valoarea despagubirilor acordate, in functie de evolutia inflatiei si a monedei nationale, iar clauzele politei vor fi imbunatatite pentru a ii spori eficienta.

Noua lege pentru RCA este un progres evident

Astfel, noua lege introduce in premiera obligatia companiilor de asigurari de a rezolva dosarele de dauna in cel mult 30 de zile de la data depunerii acestora (fata de 90 de zile in prezent) si mentioneaza notiunea de tarif de referinta.

Una dintre prevederile pe care nu le inteleg foarte bine este aceea ce specifica ca o persoana ce renunta la asigurare pentru o perioada de timp este obligata sa predea placutele de inmatriculare.

Desi la prima vederea aceasta prevedere legala este de inteles, deoarece cauta sa previna circulatia vehiculelor fara RCA, aceasta devine hilara atunci cand ne referim la motociclisti, deoarece se stie ca acestea nu pot fi folosite peste iarna si sunt tinute in garaj.

Aceasta inseamna drumuri si cheltuieli suplimentare pentru motociclisti, iar hotararea cade in desuet, deoarece vehiculele care circula fara asigurare pot fi depistate imediat analizand imaginile camerelor din trafic si coreland numerelor de inmatriculare cu baza de date a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor – CEDAM.

Cele mai importante modificari ale legii sunt:

  • Predarea placutelor de inmatriculare la expirarea contractului RCA;
  • Obligatia asiguratorilor de a anunta clientul cu o luna inainte de expirarea contractului;
  • Aparitia notiunii de asigurat cu risc ridicat;
  • Raspunsuri mult mai rapide in rezolvarea dosarelor de dauna;
  • Calcului tarifului de referinta de fiecare societate de asigurare in parte (pana acum, acesta era calculat de ASF);
  • Piesele contrafacute si asigurarile false constituie contraventie si se sanctioneaza penal;
  • Compensarea directa se va numi decontare directa.

O alta clauza ambigua imi pare cea in care societatile de asigurare sunt obligate sa ne anunte cu 30 de zile inainte de expirarea RCA.  Desi se poate face acest lucru cu anumite costuri, tarifele nu pot fi anuntate cu o luna inainte, deoarece sistemul nu permite elaborarea ofertelor inainte de expirarea termenului.